Recenzie | Flight/Zborul (2012).

In aceste zile am avut marea placere sa vizionez in premiera unul dintre cele mai bune filme din 2012 (ce se anunta de pe cum a fi un mare film de arta), in care actorul principal, Denzel Washington (Training Day, Safe House)… Filmul se numeste Flight/Zborul (2012), o drama impresionanta, inspirata dintr-un caz real, cu o distributie de exceptie, care face din acest film un tip de manifest la ceea ce inseamna umanitatea si deciziile care iti pot schimba viata intr-o secunda.

Povestea filmului il are in centru pe pilotul veteran, capitanul Whip Whitaker, jucat magistral de Denzel Washington, un om cu o mare experienta in pilotarea aeronavelor, insa cu mari vicii, precum alcoolul si drogurile si care i-au schimbat radical viata. In timpul uneia dintre cursele sale, instantaneu, impreuna cu intreg echipajul si pasagerii se va “lovi” de o problema tehnica a avionului, care va duce la un deznodamant fatidic: avionul incepe sa piarda din altitudine iar Whip si copilorul sau, Ken Evans (Brian Geraghty) vor incerca sa stabilizeze cursul avionului, insa, printr-o manevra absolut neobisnuita (intoarcearea avionului pe burta si planarea in aer fara combustibil si revenirea la pozitia normal), “reuseste” prabusirea fortata in camp deschis si salvarea in cea mai mare parte a pasagerilor, dar si al echipajului… Din nefericire in acel accident aviatic si-au pierdut viata 6 persoane (2 persoane din echipaj si alte 4 dintre pasageri)… Insa cap. Whip nu se urcase la bordul aeronavei intr-o stare buna (bause si se drogase cu o seara inainte alaturi de una dintre stewardesele cu care calatorea si care se afla printre victimele accidentului), lucru care il poate costa cariera si chiar viata… Din acel moment Whip va incepe o lupta acerba cu sine, cu comisia de investigare a accidentelor, cu dependentaele sale si cea mai importanta, va incepe o lupta pentru a-si recastiga familia (fiind divortat de sotia sa)… De altfel vor exista persoane care incearca sa-l ajute sa treaca peste tot, incepand de la Charlie Anderson (Bruce Greenwood), un vechi prieten si coleg, acum reprezentant al Consiliului Pilotilor, Hugh Lang (Don Cheadel, care face un rol de exceptie), avocatul lui si poate ultimul dar nu cel din urma, cel mai nonconformist dintre personaje, fratele sau (adoptiv, cred!) Harling Mays (John Goodman, intr – un rol de mare clasa actoriceasca)… Insa deznodamantul este absolut de geniu, cu o rasturnare de situatie la care nu se asteapta absolut nimeni si pe va invit sa o regasiti si sa o traiti la adevarat valoare.

Acest film nu este in special axat pe cazul catastrofei intamplate in Atlanta, ci in special pe demersul incercarii de a scoate in evident corectitudinea deciziilor luat de personajul lui Whip Whitaker (n.r. Denzel Washington) pentru a salva vietile pasagerilor si a echipajului sau. Si totodata in a evidentia greutatea  luptelor sale pentru a avea o viata mai buna, fara mari probleme, insa cu un deznodamant pe cat de crud, pe atat de real. Denzel Washington cu siguranta face un rol de zile mari, cu o interpretare fara dubiu si care merita din plin o nominalizare la Oscar 2013 si chiar sa castige o statueta (ar fi doua statueta castigata, dupa cea pentru rolul detectivului Alonzo Harris din Training Day (2001)). De asemenea, partenerii sai Don Cheadel si John Goodman au creat fiecare personaje pe cat de veridice pe atat de indragite, reusind sa ma capteze prin starea care au transmis-o, facandu-ma sa retraiesc aproape real acele momente. De altfel o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun rol secundar nu va fi o supriza pentru nimeni, avand in vedere modul in care au fost portretizate personajele lor.

Il gasim pe Whip ca un om caruia ii place sa traisca in ritmul acesta haotic al vietii, fiind prizonierul propriilor vicii si care, chiar daca incearca sa renunte, parca tentatia este prea mare. Iar rezultatele actiunilor sale sunt pe drept corecte, dar dure… Scenele dramatice sunt de-a dreptul fantastic de bine lucrate, veridice, si unele dintre ele de un crudism si o raceala fara margini. Au fost multe scene care cu adevarat m-au impresionat (scena prabusirii, scena incercarilor de a renunta Whip la dependent sa de alcool, scena revenirii si totodata a respingerii familiie sale), insa poate cea mai buna ar fi scena momentului audierii sale de catre comisie, in care clasa actoriceasca a lui Denzel a putut fi vazuta in toata splendoarea sa: traire, deceptie, sacrificiu, umanitate… Poate una dintre cele mai bune scene de audiere de la cea din A Few Good Man/Oamnei de valoare (1992), o scena memorabila si plina de adrenalina intre Tom Cruise (Lt. Daniel Kafee) si Jack Nicholson (col Nathan R. Jessup) (pe care o puteti revedea aici

Poate ca acest film nu va fi pe gustul tuturor, poate si din cauza excesului de violenta fizica si verbala, a utilizarii drogurilor si alcoolului intr-un grad foarte mare, a duritatii limbajului (poate ca aceste lucruri va vor aminti de rolul mai sus mentionat al lui Denzel din Training Day (2001)), dar ar putea fi urmarit cel putin pentru genialitatea in care Denzel si John Goodman isi joaca rolurile si mai ales, de a urmari modalitatea in care regizorul Rober Zemeckis (Cast Away, The Polar Express) a transpus trauma si lupta unui om aflat intr-o situatie pe muchie de cutit.

Filmul a fost aclamat pozitiv de critici, situandu-l in top 10 cele mai bune filme din 2012 (si nu din punct de vedere al incasarilor), dar totodata si de public, reusind sa incaseze aproape 100 mil $ (la un buget de doar 30 mil. $) si cifrele continua sa creasca.

Pe langa aprecierea criticii si publicului, peliculei lui Zemeckis i-a fost recunoscuta valoarea si la numeroase festivaluri si ceremonii in lume, reusind sa stranga pana in momentul de fata 19 nominalizari la cele mai importante categorii (dintre care 4 au fost castigatoare – cea mai importanta distinctie fiind nominalizarea lui Denzel Washington pentru rolul sau la Globurile de Aur 2013, pe care multi o vad ca fiind castigatoare). Avand in vedere succesul pe care deja incepe sa-l consacreze, exista posibilitatea ca Flight sa se regaseasca printre nominalizarile la cele mai importante categorii la premiile Academiei Americane de Film (cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun actor in rol principal etc.), nominalizari ce vor fi facute publice in data de 10 ianuarie 2013.

Anul acesta Denzel are programata lansarea unei singure pelicule, 2 Guns (2013), alaturi de Mark Wahlberg, un film de actiune in care cei doi vor portretiza un agent Anti-drog, respectiv, un agent naval care vor incerca sa fure bani din conturile Mafiei.

Filmul urmeaza sa fie lansat si in cinematografele din Romania in data de 22 februarie 2013.

Rating personal: 9.5/10.

Articol de Mircea Jianu