Recenzie | Rise of the Guardians – Cinci eroi de legenda

de Jianu Mircea

In week-end-ul ce tocmai a trecut am avut placuta ocazie, datorita unui eveniment mai mult decat fericit, sa vizionez in avampremiera cea mai noua productie animate (si tridimensionala) a celor de la DreamWorks si  anume Rise of the Guardians (2012) – Cinci eroi de legenda (titlu neavand nici o legatura cu Legend of the Guardians (2010)). Filmul de animatie, a carei premiera oficiala in Romania va fi in data de 30 noiembrie 2012, va face deliciul intregii familii, de la tata la fiu, de la mama la fiica, asta poate si datorita atmosferei sarbatorilor de iarna in jurul careia s-a creat povestea, dar si a mesajului care ar putea marca copilaria oricarui copil.

Povestea animatiei se concentreaza in principal pe doua fronturi, lucru care m-a debusolat un pic la inceputul filmului si care se va elucida pe parcusul actiunii: primul este plasat in jurul unui baietel (care il va portretiza pe unul dintre aparatori – Jack Frost) si a luptei sale de a-si regasi amintirile, dar si de a fi recunsocut si amintit in memoria copiilor de pretutindeni; cea de a doua parte este strans legata de lupta a celor cinci personaje de legenda, asa cum spune si titlul filmului, impotriva, desigur, a dusmanului lor de moarte – Bogeyman/Pitch (a carui dorinta este aceea de a implemementa frica si cosmarurile in gandurile copiilor si de a-i face sa-i uite pe cei Cinci – oare este o trimitere la Green Lantern?!). Polul actiuni este concentrat, si cum era de inteles, la … Polu Nord, unde Mos Craciun, fiind constrans de amenintarile Omului-Negru de a-i face pe toti copii sa-i uite definitiv pe aparatori , va apela inca o data, se pare, la serviciile lor pentru a-i apara pe copii de acest malefic. Dar un lucru nu a fost mentionat – cine sunt Aparatori: sunt cateva legende foarte cuncoscute ale copilariei noastre pe care, mai mult sau mai putin, le-am indragit si le indragim in continuare (unele facand parte din cultura sarbatorilor de peste ocean): Mos Craciun, Iepurasul de Pasti, Zana Maseluta si Mos Ene. Insa, in urma unei consultatii cu Omul din Luna (cel care i-a numit pe fiecare dintre Aparatori – personaj care nu va apare si nu-l vom vedea pe parcursul filmului), va fi numit al 5-lea Aparator chiar Jack Frost. Care se pare, aproape ca un cliseu hollywoodian, nu va accepta acest lucru asa usor si mai mult, nu se va intelege cu ceilalti din grup (asta pana spre final cand lucrurile vor reveni pe un fagas normal). De aici cei cinci vor incepe o lupta apriga impotriva lui Bogeyman, care pe parcurs va reusi sa inlature din peisaj (pentru moment!) doua dintre pesonaje, dar va las pe dumneavoastra sa descoperiti despre cine este vorba. Campul de lupta se va muta de la Polul Nord fix pe Coasta de Est a Americii, unde se va finaliza si actiunea filmului, prin detronarea si anihilarea dusmanului principal. Desigur, unul dintre personajele principale, Jack Frost, isi va descoperi si adevarata sa identitate, viata pe care a avut-o inainte de a fi acest personaj si mai mult, va fi recunoscut si apreciat de intregii copii de pe planeta, ceea ce isi si dorea.

Ceea ce m-a uimit la acest film, pe langa efectele vizuale foarte bine realizate, este legatura dintre povestea din film si alte filme recente sau aparute acum ceva timp. Pentru inceput, pot sa spun ca veti regasi o multitudine de elemente de legatura cu unul dintre blockbuster-ele verii si ale anului 2012 – The Avengers. Incepand de la grupul celor 5, care poate fi usor identificat cu Razbunatorii si asta din cauza mai multor cauze, pe care vi le voi prezenta (poate singura diferenta fiind faptul ca Guardians sunt 5 si Avengers sunt 6):

1. Sunt unele dintre cele mai cunoscute personaje din copilaria noastra si se reunesc sa lupte impotriva unui personaj negativ mai putin cunoscut/Sunt unele dintre cele mai cunoscute perosnaje ale benzilor desenate si se reunesc pentru a lupta impotriva unui personaj mai putin cunsocut.
  2. Intre Jack Frost si Iepurasu de Pasti vor exista divergente inca de cand se vor cunoaste, asa cum in Avengers, Iron Man/ Tony Stark si Thor au fost la cutite de la bun inceput, dar vor la final, in ambele filme, ajung sa se inteleaga si chiar sa lupte unul pentru celalalt
  3. Personajul negativ se aseamana, cel putin fizic, cu Loki, personajul din the Avengers, dar acesta identificare aproape izbitoare regasindu-se si la armatele conduse de cei doi.
  4. De asemenea, personajele din cele doua tabere ale celor doua filme mentionate, au si ele caracteristici mai mult decat asemenantoare.
    1. Unele scene de lupta, cel putin, cea dintre Jack Frost si Bogeyman , are unle moment prca copiate din The Avengers, dar si unele moment de interactiune intre personaje.

Cu toate acestea, personajele principale sunt conturate foarte bine, au dialoguri scrise foarte bine, interactiune si chimie care sunt bine plasate, insa ceea ce cu adevarat mi-a starnit rasul sunt persoanjele aditionale sau mai bine zis secundare, cum ar fi clopotei si unele scene in care apareau copii. Actiunea de desfasoara intr-un ritm bun, efectele sunt foarte bine realizate, (mi-ar fi placut sa existe mai multe scene in care sa redea cu adevarat efectul de 3D, ale fiind in numar destul de redus), glumele si situatiile comice sunt redate intr-un mod nu foarte exagerat, lasand ca mimica si expresivitatea fetelor sa aduca un efecte hilar mult mai bine conturat decat o replica in sine. Poate unele dintre lucrurile care nu prea mi-au placut sau pe care nu as fi dorit sa le vad in film ar fi personajul lui Santa/Mos Craciun, care este afisat ca un rus masiv (asta poate si relevantei perioadei comuniste pe care o cunoastem cu toti), cu tatuaje pe ambele maini si care manuieste foarte bine sabia. Nu stiu cat de mult a fost acest lucru pe placut copiilor sau cat de mult au inteles ei, dar reactiile pustilor nu a avut rezultatul tocmai scontat. De asemenea, aproape fiecare dintre personaje au o latura mai intunecata, fiecare avand frustrarile lor, divergentele sau chiar caracteristici personale poate mult prea evidente pentru o animatie plasata in plin sezon de sarbatoare. Se pare ca amprenta pe care a lasat-o The Dark Knight (si care a deschis un nou drum si o noua modalitate in relatarea povestilor despre eroi de animatie) se poate regasi si aici, insa ar fi fost mai bines a fie mai subtila si mai putin prezenta.

Mesajul filmului este unul constructiv, fiind concentrat strict pe evolutia copilariei oricarui pusti si nu lasa sa “distruga” unele crezuri pe care cu toti le-am avut la un moment dat si chiar (dupa unele reactii pe care le-am observant la unii copii dupa vizionarea filmului) a educat spiritual lor de a crede in continuare in acesti eroi. Este o animatie de familie foarte buna, potrivita pentru sezonul de sarbatoare si care poate fi plasata pe lista acelor filme care ar trebui urmarite de Craciun si nu numai. Este plina de umor, de actiune, pe alocuri drama isi face si ea simtita prezenta insa in doze mici, dar lucru care poate ar fi trebuit sa faca regizorul filmului este aceea de a starni rasul copiilor si nu numai cel al adultilor. Si asta din cauza unor subtilitati bine plasate in dialoguri si situatii diverse, lucru observat de catre adulti si nu de copii. Insa, inca o data cei dela DreamWorks au incercat sa de-a lovitura si au reusit, dar nu in aceeasi masura cum au reusit cu Shrek sau Kung Fu Panda (asta poate si din lipsa unei povesti mult mai originale si  mult mai inchegata). Cu toate acestea, filmul a primit recenzii dintre cele mai positive, avand o medie a aprecierilor de  pana la 75% (Chicago Sun Times), conform barometrului criticii de specialitate.

Regizorul filmului, in prezenta lui Peter Ramsey, a mai regizat un singur lungmetraj, mai exact un film pentru televiziune special pentru Halloween, Monsters vs Aliens: Mutant Pumpkins from Outer Space (2009), o continuare a blockbuster-ului Monsters vs Aliens (2009). Printre actorii care si-au imprumutat vocile eroilor de legenda se numara Cris Pine – Jack Frost, Alec Baldwin – Nort/Santa, Jude Law – Pitch, Hugh Jackman – Bunny sau Isla Fisher – Tooth.

Rating personal: 7.5/10.