Recenzie – The Last Stand (2013).

The Last Stand

Vechea garda a actiunii s-a intors… Si nu oricum, ci intr-un mod in care nu ne-am fi imaginat – in sens pozitiv, desigur. Ultima pelicula in care “Terminatorul” Arnold Schwarzenegger si-a confirmat relansarea in lumea filmului, The Last Stand/Ultima Reduta, poate fi considerata una dintre revelatiile anului acesta in materie de filme de actiune…  Ce i-ar trebui sa fie cat mai aproape de perfectiune si mai ales, putem spune ca “Arnold is back/Arnold s-a intors”?

Poate ca ne era dor de unul dintre icon-urile anilor 80-90, Arnold Schwarzenegger, in care lupta impotriva umanitii (sau pentru umanitate) sau a invaziilor extraterestre. Dupa ce anul trecut l-am revazut intr-un mic rol in pelicula de actiune The Expendables 2 (alaturi de gasca actorilor de actiune din aceeasi perioada ca Stallone, Willis, Van Damme sau Lundgren), Arnold si-a tot anuntat revenirea pe marile ecrane si totodata la actiune. Nu a trecut mult timp si iata ca a venit momentul mult asteptat, odata cu aparitia ultimului sau proiect, The Last Stand, un film de actiune regizat de un debutatnt in materie, in persoana coreeanului Jee-woon Kim. Dar daca vorbim de Arnold, vorbim de actiune in toata regula, in care efectele speciale nu prea sunt prezente, preferandu-se o actiune pura, cu lupte si impuscaturi realizate la propriu.

De aceasta data, Arnie intruchipeaza un serif, Ray Owens, aflat aproape de pragul pensionarii The Last Stand  1dintr-un mic orasel american aflat la granita cu Mexicul (n.r. Sommerton), reusind sa aiba o viata destul de linistita fara incidente majore. Insa cand linistea orasului este disturbata de aflarea vestii ca un infractor foarte periculos, traficantul de droguri Gabriel Cortez (Eduardo Noriega) a evadata si se indreapta catre granite cu Mexicul, seriful alaturi de echipa sa (ajutorul de serif Mike Figuerola (Luiz Guzman), ajutorul de serif Sarah Torrance (Jamie Alexander) si nastrusnicul Lewis Dinkum (Johnny Knoxville)) pun la cale un plan de bataie pentru a-l oprii, pana la sosirea echipei SWAT pentru a-l incarcera. Vor recurge la cele mai neobisnuite metode de a se baricada si de a scapa cu viata din aceasta situatie tensionata…. Lucru ce nu le va fi usor deloc.

Rolurile in care se pare ca Arnold a ajuns sa le accepte nu il mai necesita fizic asa cum se intampla in urma cu 15-20 ani (normal, din cauza varstei!), dar cert este ca nu si-a pierdut carisma si fizicul, cel putin. Se poate observa ca pana si personajul sau joaca la acelasi nivel ca si actorul, facand haz-de-necaz asupra varstei inaintate (spoiler: scena din restaurant), nearatand ca-l deranjeaza. Arnold are o prestatie foarte buna in aceasta pelicula, cu aceeasi privire ucigatoare, cu aspectul sau parca amintind de seria Terminator, dar si cu o prezenta de spirit desavarsita. Poate ca nu mai arunca masini in aer asa cum o facea in timpul sau de glorie, dar impresionant este faptul ca el si-a facut cea mai mare parte din cascadorii, incepand de la scena planarii de pe cladire cu inamicul in brate pana la ultima scena, a luptei de pe pod. Ceea ce putem constata faptul ca ramane activ si dupa 60 ani si alti 25 de ani de cariera. De altfel, se integreaza perfect alaturi de partenerii sai de platou, printre care Luiz Guzman si Johnny Knoxville, care pun un pic de sare si piper in poveste, cu dialoguri foarte bune, inteligente, care te captiveaza si fac o trecere foarte buna de la actiune la umor. Johnny se prezinta in felul sau caracteristic, de nauc cu hobby-uri bizare (n.r. colectionar de arme vechi in “muzeul” sau), neexagerand foarte mult in ceea ce-i privesc replicile sau reactiile sale. In schimb, personajele negative, interpretate de Peter Stormare (cunoscut publicului ca John Abruzzi din serialul de succes Prison Break) si Eduardo Noriega, sunt foarte bine conturate, avand o personalitate aparte, cu multa vicisitudine in actiunile lor, dar cu carisma si prezenta de spirit care cu siguranta vor fi pe placul publicului.

Nu pot spune ca in poveste nu sunt prezente cliseele arhi-cunoscute, insa se pot trece foarte usor cu vederea, si asta din pricina scenelor de actiune foarte bine coordonate si pline de adrenalina, care vor face referiri la filme precum The Fast and The Furious sau Desperado. Ceea ce poate mi-as fi dorit insa sa vad in ultima scena(n.r. cea ca luptei de pe pod), este stilul de lupta care se pare ca este inglobat intr-o singura categorie prezenta in ultimeel filme de acest gen: MMA (n.r. Mixed Matial Arts). Poate ca acest fenoment a prins foarte bine si la Hollywood, dar parca picioarele rotite la 360 grade ale lui Van Damme sau seria naucitoare de pumni si picioare ale lui Jackie Chan erau mai atragatoare, decat aceasta “imbratisare in forta” (asa cum as vrea sa o denumesc) intre doi barbati. Este un stil de lupta care nu are spectaculozitate si se rezuma doar la forta fizica bruta si nu la crearea unu spectacol vizual. Nu spun ca scena a iesit prost, din contra, fiind uimit de modul in care s-a derulat poveste in continuare… Filmul se prezinta destul de violent la capitolul impuscaturi si explozii, avand parte de sange din plin, chiar si cu corpuri umane dezmembrate (neintrand in mai multe detalii – se cunosc motivele!). Un alt nume mare despre care as dori sa amintesc este Forest Withtaker, un actor care a fost in umbra mult timp la Hollywood, dar care face de data aceasta un rol foarte bun in personajul lui Johnn Bannister, agent FBI, redand publicului trairi emotionale, intense, si neavand aspectul taciturn al acestui tip de personaj, asa cum ne-am obisnuit pana acum sa vedem in filme.

The Last Stand este film bun, fiind acel gen de la care nu te poti astepta la mai mult decat poate oferii, dorind numai sa te bine dispuna, sa de incante, sa te socheze (acolo unde este cazul) si…  atat!… Si o face foarte bine, lucru evidentiat si prin multitudinea de recenzii pozitive primite in urma vizionarilor, surprinzand pe foarte multa lume. Pot spune ca acesta chiar este filmul de relansarea a carierei lui Arnold la Hollywood, ceea ce consemneaza pentru a nu stiu cata oara faptul ca el ramane un titan al filmelor de actiune, chiar daca sunt esecuri de box-office sau sunt adevarate blockbustere.

The Last Stand – Trailer Oficial.

Pentru anii urmatori Arnold nu se opreste la Ultima Reduta, ci continua dincolo de ea, el avand programate 7 proiecte in plan: urmatorul film va fi alaturi de un vechi prieten si star de actiune, Sylvester Stallone, in productia The Tomb, programata sa apara in Romania pe data de 27 septembrie 2013, iar pentru perioada 2014-2015, el va apare in Ten (lansat in 2014) in rolul unui agent anti-drog, in Triplets (sequelul peliculei din 1992, Twins), alaturi de Danny DeVito si Eddie Murphy, in The Legend Of Conan si Unknown Soldier (proiecte despre care nu se cunosc mai multe detalii), si nu in ultimul rand, este in negocieri pentru alte doua pelicule de actiune, Captive si continuarea seriei Terminator, Terminator 5.

Rating personal: 8/10.