Recenzie Redactia4Fun – Gangster Squad (2013)

Gangster Squad Recenzie

Moda filmelor din anii 60-70 se pare ca este una de inspiratie pentru producatorii de la Hollywood (asta pe langa cliseistica metoda de a face remake-uri pe banda rulanta), dar din fericire de multe  ori au sorti de izbanda si devin pelicule de succes. In special ca in ultimii ani filmele cu super eroi aduc incasari uriase marilor studiouri… Printre acest gen de proiecte isi fac loc, sublim, si filme precum Gangster Squad (2013) care incearca sa readuca in atentia publicului genul filmelor (noir, in special) care au cuprins una din perioadele de glorie ale Hollywood-ului. Se vrea a fi un classic, in care tehnica de filmare este una autentica, moderna, insa, acest film doar SE VREA a fi un film cu gangster…

Gangster Squad – Trailer Oficial.

Poate sunt multi cei care isi mai aduc aminte de unele filme de prestigiu precum The Untouchebles/Incoruptibilii (1987) sau celebra serie The Godfather/Nasul (1972,1974 si 1990), filme care au rescris istoria peliculelor cu mafioti si care sunt si in aceste zile unele dintre cele mai bune filme realizate in Cetatea Filmului. Insa ce ii lipseste lui Gangster Squad sa fiel cel putin la un nivel mediu cu aceste capodopere? O poveste fara clisee (care vor fi din pacate in numar foarte mare) si un joc actoricesc poate mai natural. Actiunea este una tipica acestui gen, in care baietii rai se pot desprinde foarte usor de baietii buni, nelipsind elementele specifice, de la celebrele rivalitati intre clanuri pana la asasinatele si schimburile de … mitraliera in plina strada.

Personajele principale sunt un grup de politisti binevoitori (jucati de Josh Brolin, Ryan Gosling, Robert Patrick, Michael Pena si Giovanni Ribisi) ai Politiei orasului Los Angeles, neputinciosi insa in a-l prinde pe inamiculor lor numarul 1, Mickey Cohen (Sean Penn), unul dintre cei mai influenti oameni din oras, avand un istoric glorios insa in lumea boxului. In cele din urma, avand in vedere piedicile avute in capturarea sa, seful sectiei, Parker (Nick Nolte), infiinteaza o divizie sub acoperire, denumita Gangster Squad (un soi de Avengers dar cu mitraliere in loc de arme sofisticate) cu actiuni in afara juristictiei, formata din cei cinci politisti mai sus mentionati. Ei au drept tinta depistarea si prinderea lui Mickey, dar si desfiintarea intregii retele de prostitutie si droguri detinute de acesta. Misiunea lor va fi una grea, plina de varsare de sange, in care actiunea se va imbina cu moment de drama, romantism si multa tensiune, al carui deznodamant va fi unul mai mult decat previzibil.

Gangster Squad va fi cu siguranta pe placul celor care iubesc actiunea, violenta si urmaririle de Gangster Squad Recenzie 1masini (de epoca, pentru moment!), dar nu si pe gustul unor cinefili mai tenaci (printre care ma numar si eu). De ce? Simplu: filmul nu este decat o insiruire de evenimente menite sa ne prezinte care ar fi baza fiecarui personaj, actiunile lor care sa-I definitiveasca si care sa ne ofere posibilitatea de a le ura sau a le indragi. Echipa formata din cei politisti este una comuna, in care fiecare personaj depinde unul de celalalt, si nu in sensul util. Ci nu se pot individualiza ca si caractere, poate o mica exceptie facand-o Robert Patrick. Restul fiind buni si… atat. Chiar si modul in care se desfasoara actiunea este una aleatorie si chiar cliseistica de cele mai multe ori. Un exemplu ar fi momentul in care Jerry Wooters (Ryan Gosling) se decide sa faca parte din echipa abia dupa ce un pusti pe care il stie este omorat intr-un schimb de focuri, si asta dupa ce John O’Mara (Josh Broslin) a tot tinut sa-l includa, acesta nedorind sa fie inclus din alte considerente… Poate ca actiunile de talharie, de trafic de droguri, de trafic de carne vie, de asasinari la comanda nu au fost de ajuns pentru Jerry sa ajute echipa la capturarea lui Mickey, ci doar in momentul in care un pusti este ucis in plin strada se hotaraste sa intervina!… Si aceasta este doar una dintre ele. Un alt imbold care mi s-a parut un pic prea chinuit sa fie evidentiat este personajul lui Sean Penn – Mickey –  care parca incearca prin privirea sa, prin grimasele de om care in fiecare minut pare ca se lupta cu un adversar sau cu sacul de box (dat fiind faptul ca era si un fost boxeur) si prin actele sale de violenta, sa arate ca el este seful, este este stapanaul situatie. Cand nu ar trebuii sa spuna acest lucru, nu trebuie sa strige ca el este noul sef la conducere, ci sa lase actiunile sale sa vorbeasca de la sine. Unul dintre cele mai puternice (si ma refer strict la caracter, nu la forta fizica) personaje negative ale cinematografiei mondiale, Jokerul din The Dark Knight (2008), este un exemplu viu in care absolut tot ceea ce intreprindea iti crea fiori mai mult decat daca ar fi mentionat verbal imediat dupa fiecare actiune de violent intreprinsa. El este un atuu puternic prin care un personaj creeza o stare de tensiune mult mai mare daca “ar face si ar tace”, cum s-ar spune.

Fiind un film cu accente clasice, asta nu i-a oprit pe producatori sa introduca o inovatie care pare sa prinda in ultimii ani, inca de la filmul-epic Matrix (1999), si anume “cadrele slow-motion”, folosite in numar redus, dar eficient, metoda care cu siguranta va va aduce aminte de filmul Sherlock Holms  (2009), cu Robert Downey Jr. si Jude Law in rolurile principale. In aceasta pelicula, efectul de slow-motion a aparut ca o neobisnuita combinatie cu povestea si atmosfera din film, care se pare ca au mers ca o manusa in scenele de actiune. Nici in cazul lui Gangster Squad acest lucru nu se “deterioreaza”, avand un efect de amploare a suspansului si actiunii din film.

Desigur, si in acest film, ca in orice alta pelicula lansata, am descoperit si cateva greseli de montaj, insa oferindu-va doar un simplu exemplu, drept bonus: intr-o scena in care Patrick, seful sectiei de politie, are un dialog cu John, in prima faza acesta apare cu mainile pe langa el, in cea de a doua scena mainile sale sunt tinute in sold, urmand ca in scena a treia sa revina la pozitia initiala…. De aceea ve provocam sa urmariti filmul sis a ne lasati in sectiunea de comentarii ce alte greseli ati sesizat pe durata filmului?

Recenzie GANGSTER SQUADDaca va asteptati la un film cu gangster in toata regula, asa si este, insa nici pe departe nu se ridica la nivelul unor capodopere precum seria Nasul, care a intrat in istoria filmului si isi merita pe deplin pozitia ocupata. Gangster Squad in schimb nu a fost primit asa de bine nici de critici (avand o medie de 40 % recenzii pozitive), insa se pare ca totusi publicul l-a apreciat, depasind 100 mil. $ incasari la nivel mondial pentru moment si incadrandu-se astfel si in limita bugetului. Chiar daca de multe ori nu sunt de acord cu raportul incasari mari/film bun, se pare ca acest echivalent sta la baza succesului unei pelicule reusite, chiar daca de multe ori ne si putem pacalii (vezi cazul seriei Twilight, cu incasari de peste 1 mil. $, insa desfiintata de critica de specialitate). In schimb, regizorul filmului, Ruben Fleisher, este cu totul apreciat pentru un alt mare succes de casa, o comedie-horror foarte apreciata din toate punctele de vedere – Zombieland (2009) – care a devenit peste noapte un succes neinsemnat de mare, poate si datorita unei puneri in scene a unei povesti care a mai avut incercari in trecut dar de cateva ori fara izbanda: un viitor apocaliptic plin de zombie, relatat foarte bine cu umor negru.

Gangster Squad este un film, per ansamblu, bun, apreciabil pentru scenele de actiune, insa cu mari sau mici scapari in ceea ce priveste povestea, chimia dintre unele personaje si nenaturaletea unora dintre ele, straduindu-se sa ne ofere ceea ce se putea face intr-un mod mult mai usor. Se merita vazut alaturi de prieteni la sfarsit de saptamana, fiind tocmai bun pentru doua ore aproape de urmarii de masini si explozii devastatoare.

Filmul ruleaza si in acest moment pe marile ecrane din Romania.

Rating personal: 6.5/10.