Recenzie: Oblivion (2013)

Recenzie Oblivion

Filmele S.F. nu au fost intotdeauna categoria mea favorita, dar cand apare un film ca Star Trek (noua generatie) sau Oblivion, e cam greu sa nu te atraga sau chiar sa te incante la maxim. Daca povestea ar fi comuna multor astfel de scenarii adaptate, in schimb modul in care a fost realizat filmul, chiar cu situatiile confuze, face toti banii… Chiar si cei 120 mil. $ investiti ca buget. Dar nu totul este chiar perfect pana al urma, “reusind” sa aibe si el (n.r. filmul)  lipsurile lui.

Dupa cum am mentionat si in urma cu ceva timp, reteta lui Tom Cruise de  a face unu-doua filme maxim pe an functioneaza de minune. Nu stiu care este reteta lui, dar face in asa fel incat in momentul in care iesi din cinematograf nu poti decat sa exulti de bucurie ca nu ai pierdut timpul degeaba. Asa s-a intamplat si cu pelicula Oblivion (2013), in regia lui Joseph Kosinski (regizorul lui Tron: Legacy), si avandu-l pe Tom Cruise intr-un rol (nu chiar de Oscar), dar atat cat sa te incante prin interpretarea lui.

Oblivion (2013) – Trailer Oficial.

Intreaga poveste din Oblivion poate fi comparata usor cu alte pelicule de gen realizate in urma cu multi ani, numai daca amintind de Logan’s Run (1976), The Island (2005) sau Total Recall (1990). Daca ar fi sa remarcam un prim minus de inceput ar fi scenariul, care este lipsit de originalitate, poate pe alocuri un pic interesant prin momentele de actiune, de suspans si chiar de schimbare de situatie neasteptata. Dar ca si concept, ca un intreg, este aceeasi reteta refacuta (sau mai bine zis, “remachiata”) a unor vechi pelicule S.F. Dupa cum s-a observat din trailer, povestea are actiunea plasata intr-un viitor foarte indepartat (peste 64 ani!), cand Terra a fost distrusa in urma unei invazii extraterestre, ducand la o anarhie mondiala fara precedent. In urma acestei invazii, Pamantul este “teatrul” unei batalii de supravietuire a unor mici colonii umane, insa singurul lucru ramas de facut aici este exploatarea resurselor natural ramase, si anume apa marilor si oceanelor necesara pentru functionarea vietii in noile colonii intergalactice. Aici intervine si Jack Harper (interpretat de Tom Cruise), un fost pilot de aviatie, acum fiind un tehnician care ajuta la curatarea zonelor de Scavi (sau “presupusii” invadatorii extraterestrii), dar si la repararea dronelor, folositoare in lupta impotriva acestor creaturi. Toata atmosfera este una utopica, fiind plasata intr-o lume permanente perfecta, in care singurul lucru care se doreste este o armonie constanta. Jack este ajutat  de secunda sa de la bordul centrului de comanda, Victoria (Andrea Riseborough), fiind si cea cu care el va convietui pana la terminarea misiunii pe Pamant si intoarcerea pe planeta Titan, unde a fost construita si colonia. Si cum lucrurile nu sunt niciodata cum ne-am fi dorit, Jack va fi martorul unui eveniment care ii va schimba complet viata, mai exact, asistarea la prabusirea unei vechi nave spatiale, la bordul carei se aflau… oameni. Mai presus, printre pasagerii supravietuitori o va regasi pe care care ii batuie visele in gasirea unor raspunsuri – Julia (interpretata de Olga Kurylenko, cunoscuta din seria James Bond – Quantum of Solace (2008)) –  o frumoasa femei care ii va deruta cursul existentei lui Jack, ce-l va face sa se “trezeasca” la realitate si sa-si de-a seama daca aceatsa este lumea reala in care traieste. De aici, actiunea si dramatismul se vor imbina constant, finalizandu-se in cel mai bizar si mai interesant mod cu putinta (ramane sa vedeti intradevar care a fost deznodamantul, vizionandu-l la cinema!)

Pentru inceput pot spune ca mi-a placut foarte mult acest film (din cu totul alte motive decat cele mentionate), dar la care am de mentionat si cateva mici lipsuri, mai mult sau mai putin confuze (vorbind din punct de vedere personal). Ceea ce am apreciat la acest film este ca nu s-au folosit efectele speciale in adundenta, ci se va pututea vedea , realmente, ca acele drone sau nava spatiala al lui Tom/Jack este o macheta adevarata si nu un obiect creat pe un perete verde, asa cum am fi crezut initial. Absolut totul a fost creat cu profesionalism, sa confere senzatia de real pentru public, ceea ce i-a a dus un plus de aprecieri. Cadrele S.F. sunt foarte bine puse la punct, neexagerandu-se sau minimizandu-se ca si elemente, avand un design si o amploarea a cadrelor foarte bine realizata. Investitia de 120 mil. $ se pare ca si-a atins tintele, dat fiind faptul ca pana si acea naveta, BubbleShip, a fost create de la zero, de o echipa de decoruri foarte bine coordonata si cu o imaginative desavarsita. Trecand la capitolul efecte speciale, se poate observa ca acestea sunt prezente (evident pentru un film S.F.) dar intr-o masura constanta, fara a fi mai mult sau mai putin exagerate, dar cu o calitate net superioara, ce va incanta sigur publicul.

Recenzie Oblivion 2Printre actorii prezenti in distributie este si Morgan Freeman care a fost unul dintre lucrurile de care m-am inselat la prima vizionare a trailerului. Initial, crezul meu a fost ca el va fi personajul negativ central, avand rolul lui Beech, liderului unui grup de rezistenta subteran, care, capturandu-l la un moment dat pe Tom, ii va pune viata in pericol prin demersul suprinzator la care vrea sa-l supuna. Insa, se pare ca el va fi cel care il va ajuta pe personajul lui Tom sa gaseasca cele mai multe raspunsurile la intrebarile sale, privind adevarata fata a lumii in care traieste. Dar acesta nu este singurul comun intre cei doi, deznodamantul lor fiind unul fatidic, insa un pic cam cliseistic. Nu este un rol mare, avand atata importanta cat ar fi meritat, dar de fiecare data Morgan da clasa prin interpretarea sa, indiferent de rol, gen sau poveste.

Revenind la poveste, am vazut un amestec de scenarii pe care le-am regasit si in alte filme. De la repulsia fata de o noua ordine mondiala (Logan’s Run), pana la invaziile extraterestre pe Terra (Independence Day), de la clonarea umana (The 6th Day), pana la lupta impotriva masinariilor de razboi (The Terminator), filmul afiseaza cate putin din fiecare, completandu-se si cu scene demne de filmele cu accente romantice sau (daca duc ridic un pic stafeta), chiar siropoase. Una dintre suprizele prezente (acesta fiind un mic SPOILER!!!!) este faptul ca aveti ocazia de a fi martotii unei lupte intre Tom Cruise si … Tom Cruise (exact!), dat fiind faptul ca in poveste este inserata si ideea clonarii umane, lupta unde vom avea nu un singur castigator ci doi (vezi vedea de ce!). Este interesant momentul in care vedem un actor jucandu-se la dublu, lucru ce nu se poate face foarte usor, necesitand atat o echipa de efecte vizuale profesionista, dar si abilitati actoricesti foarte bine inchegate.

Daca ar fi sa mentionez cateva minusuri, ceea ce cu greu se pot observa, ar fi faptul ca ideea unui asemenea gen a tot fost reciclata la maxim, neaducandu-se inca acea noutate pe care multi am dori sa o vedem candva. Dar si scenariul a avut cate ceva de suferit, mentionand doar ultima situatie de la finalul filmului (nedorind sa intru in foarte multe detalii pentru a nu strica supriza),Recenzie Oblivion 3 care m-a facut sa ma gandesc unde s-a rupt firul povesti si oare cum s-a ajuns aici. De asemenea, pomenind de scena de final, veci avea mici sentimente de deja-vu, dat fiind faptul ca va va aduce aminte perfect de scena de final din Armaggedon (1998) si de modul in care Bruce Willis rezolva intreaga situatie… O copie unu-la-unu!

Despre intreg filmul nu pot decat ca este un film foart bun (in ciuda unor mici lipsuri), in care veti avea parte de actiune din plin, romantism, suspans, drama, toate aduna intr-un mod inteligent. Singurul regret, poate, este faptul ca, neasteptat, filmul nu este 3D (chiar daca ar fi meritat din plin), dar putandu-se viziona pe marile ecrane si in format Digital. Dar cred cu siguranta ca va apare si o conversie catre formatul tridimensional… Acest film va va incanta, va va uimi, va va face sa va simtiti bine si asta chiar daca nu sunteti mari fani ai S.F.-urilor.

Filmul a avut premierea in Romania in data de 12 aprilie 2013 si ruleaza si in acest moment in cinematografe in format 2D si IMAX.

Rating personal: 8.5/10.