Recenzie: Hitchcock – succesul unui regizor.

Recenzie Hitchcock – succesul unui regizor

Hitchcock, poate unul dintre cele mai bune filme biografice facute vreodata, va va oferi prilejul de a-l cunoaste pe celebrul regizor, Alfred Hitchcock, asa cum poate multi nu l-au stiut, cel putin in filmele sale. Dar, personal, nu as cataloga in totalitate acest film ca unul apartinand genului biografic, ci mai mult ca un episod din ceea ce l-a marcat din punct de vedere regizoral pe “maestrul suspansului”, asa cum a fost catalogat de criticii de film. Asemeni filmului regizat de Steven Spielberg, Lincoln (2012), (in care este prezentata doar o mica perioada din viata presedintelui american Abraham Lincoln), ne este relatat acel moment culminant din viata unui geniu, care a transpus la un alt nivel tiparele genului horror/thriller. Insa nu totul a fost asa cum ne-am fi dorit…

Sir Anthony Hopkins as putea spune ca face un rol de zile mari, cu o interpretare de exceptie, insa neremarcata de membrii Academiei Americane de Film, pe care l-au omis anul acesta la Premiile Oscar, la  categoria Cel mai bun actor in rol principal. Dar nu cred ca este un loz necastigator… Modul de transpunere a manierei in care Hitchcock isi derula activitatea pe platourile de filmare, dar si in viata personala poate fi unul dintre cele mai bune roluri ale sale din cariera. Dar parca ceva nu se lega, totusi, in interpretarea sa… Pe originalul Hitchcock l-am putut urmari in cateva clipuri si chiar intr-un documentar, si sincer, am fost captivat de maniera sa de a-si relata povestile, prin mimica absolut  sobra, fara o grimasa, si parca oferindu-ti impresia ca incerca sa te captiveze doar din vorbele sale. Insa, ceea ce a realizat Hopkins as putea spune ca o vad ca o staruinta, o forta in a captiva prin personajul sau. De multe ori, parca isi oferea tot devotamentul in a-l portretiza pe Hitchcock aproape unu la unu, dar cu mici lipsuri de interpretare. Dar, aceste mici lipsuri, au compesat cu scenele memorabile, in care Hopkins a reusit sa se ridice la un nivel superior si sa incante publicul: momentele de gelozie fata de sotia sa, Alma Reville (Helen Mirren), scena din holul cinematografului la prima vizionare a peliculei Psyho, scenele de final (discutia cu sotia sa cat si  cele ale monologurilor sale), scena crearii suspansului din celebra scena a dusului (n.r. din filmul Psyho).

Am mentionat la inceput ca acest film nu l-as cataloga in totalitate un film biografic, dat fiind si scenariul sau, care se axeaza in principal pe povestea din spatele reazlizarii filmului Psyho (1960), una dintre capodoperele regizorului, dar si unu dintre cele mai bune horror-uri vreodata realizate. In acest film il gasim pe Hitchcock (Sir Anthony Hopkins) aflat in pragul unei mici crize de inspiratie regizorala, dar si in a-si ordona lucrurile in viata personala, capitol care ii va ingreuna si mai mult situatia. Alaturi de el ii este sotia sa, Alma Reville (Helen Mirren), o femeie puternica, cu o atitudine de fier, care incearca sa-l aduca pe sotul sau pe un fagas normal, dupa ce acesta se lupta (de la studiourile de film pana la gasirea unui scenario bun) pentru realizarea unui nou film. Alfred Hitchcock este cu adevarat obsedat despre tot ceea ce inseamna violenta in filme, si, chiar daca totul se petrece intr-o perioada in care cenzura este mai mult decat accentuata, doreste sa ridice si mai mult stafeta prin implementarea unui grad de nuditate si de sadism mai mult decat poate sa obtina publicul american. Insa pentru aceasta ii trebuie un scenariu bun, lucru care se pare ca-l va si obtine, prin intermediul cartii Psyho, scrisa de Robert Bloch. Recenzie Hitchcock - succesul unui regizor 2Dar in momentul in care, in viata sa se infiripa si momentele tensionate dintre el si sotia sa (dat fiind faptul ca acesta colaboreaza cu unul dintre prietenii lui la scrierea unei carti, lucru ce-i va trezi sentimentele de gelozie regizorului), lucrurile incep sa degenereze, si nu mai este decat un pas pana la aparitia cosmarurilor mai mult decat tenebroase, care ii vor face cariera si mai grea. Nu vor scapa neobservate nici micile obsesii ale regizorului pentru femeile frumoase, mai mult decat … generoase, umorul negru de care dadea dovada atat in viata reala cat si pe platourile de filmare, dar si faptul ca ii placea sa detina un control mult peste limita admisa asupra vietii persoanelor din jurul sau. Insa de ceea ce se temea, avea sa ii aduca numai satisfactii, si astfel el a reusit sa obtina doua lucruri foarte importante pentru el la final: recastigarea unui mariaj care aproape se destrama si relansarea carierei sale prin neasteptatul success al peliculei ce a marcat istoria filmului – Psyho.

Dintre personajele care pot sa spun sincer am fost impresionat as putea sa mentionez doua: interpretarea lui Helen Mirren (Alma Neville) si a lui James D’Arcy (Anthony Perkins). Rolul pe care l-a realizat Helen este unul de prima clasa, fascinanta prin atitudine, devotata, cu o izbucnire emotional desavarsita si care isi merita cel putin nominalizarea la Globurile de Aur de anul acesta la categoria Cea mai buna actrita (drama). A dat culoare povestii, a fost cea care a detinut ingredientul seceret care a facut legatura intre cele doua lumi: Hitchcock-omul si Hitchcock-regizorul. De asemenea, James D’Arcy as putea spune ca a fost cel mai aproape de personajul interpretat, cel al lui Anthony Perkins, actorul principal din pelicula Psyho, care, chiar daca a avut doar cateva minute de aparitie in film, a stiut cum sa-si portretizeze cel mai bine rolul.

Filmul, daca ar fi sa fie caracterizat intr-o singura fraza, cred ca poate fi amintit drept un making off a istorie realizarii peliculei Psyho, si as putea spune cu certitudine, ca regizorul a ales perfect modalitatea de a-l portretiza pe Hichcock, in a-l prezenta celor care poate nu i-au urmarit inca filmele: prin intermediu unuia dintre cele mai bune filme ale sale, si nu direct prin prisma vietii sale perosanale. Si asta pentru ca acest regizor poate fi identificat cel putin corect prin cariera sa, prin ceea ce a transpus pe marile ecrane si nu prin momentele cheie ale vietii sale, moment care pot fi clasate ca elemete-cheie si determinante in etapele carierei sale de regizor.Recenzie Hitchcock–succesul unui regizor 1

Cu doar o singura nominalizare la Oscar (surprinzator, la categoria Cel mai bun machiaj), pelicula a avut numeroase recenzii pozitive, insa in ceea ce priveste impactul publicului reflectat la incasari, putem spune ca filmul nu a excelat, el avand incasari de aproape 6 mil. $ pana in prezent (dat fiind faptul ca el a avut premierea in luna noiembrie 2012 in SUA).

Pe cei doi protagonist, Helen Mirren si Sir Antony Hopkins, ii vom revedea si anul acesta in continuarea RED 2/Greu de … pensionat 2 (sequelul peliculei RED/Greu de … pensionat, din 2010), in care cei doi vor interpreta roluri de agentei secrete CIA, Victoria, respectiv, inamicul nr. 1, un terorist rus. Filmul va avea lansarea in Romania in data de 2 august 2013.

Lansarea in Romania a peliculei Hitchcock a avut loc in data de 1 martie 2013, filmul ruland si in acest moment in cinematografe.

Rating personal: 8/10.