Interviu| Dan Chisu & Co – vizionare de gala „Si caii sunt verzi pe pereti”

0
736

Am fost invitati la una dintre vizionarile filmului „Si caii sunt verzi pe pereti” de Dan Chisu. Este un film in care dl Chisu s-a implicat total, el fiind responsabil pentru scenariu, regie si fiind in acelasi timp si coproducator al filmului.

Dan Chisu nu se afla la prima tentativa in a arta regizorala, fiind a treia productie lansata dupa Websidestory (2010) si Ursul (2011). Parca obisnuiti cu nuantele grizonate si triste prezente in ultima decada in filmul romanesc, el reuseste sa confere, pe langa tragismul si realismul povestilor, si nota de umor, subtila, poate un pic vulgar pe alocuri insa cu un rezultat benefic. In film veti regasi nume sonore ale cinematografiei romanesti precum Dragos Bucur, Oreste (ambii colaborand cu success cu Dan Chisu si la filmul Websidestory), Adrian Titieni, dar sa nu uitam si mentionarea unor actori ai noi generatii: Ionut Visan, Catalin Bordea sau Anca Florescu (fosta component a trupei Laguna, impreuna cu Nicoleta Luciu).

Filmul ne-a prins in totalitate, ne-am amuzat, am prins si partea serioasa a filmului si am discutat cu placere la finalul filmului cu Dl. Chisu si cu actorii din film.

Povestea urmează două destine: cel al  unui cuplu de tineri, care ar fi putut deveni bogati, celălalt urmărește povestea a doi adulti,  care din cauza lipsei lor de cunoștinte atunci când vine vorba de tehnologia modernă, sunt păcăliţi de un spam primit pe e-mail, intră într-o loterie online falsă și pierd toate economiile lor. Poveștile se întâlnesc la sfârsit, când se pierde orice sperantă și refuză singura lor sansă de a se îmbogăţi.
         Eroii sunt Tocitu și Buzilă. Tocitu, un paznic de depozit, necăsătorit și scrupulos, tocmai a fost înștiintat că în depozitul la care lucrează totul va fi computerizat şi este pe punctul de a-și pierde slujba  pentru că nu știe să folosească calculatorul. 

Regizorul este și un cunoscut om de televiziune şi media, inițiator al unor evenimente precum „Noaptea Devoratorilor de Publicitate” sau Festivalul Internațional de Film DaKINO.

Interviu:

R4fun: Domnule Chisu, si in acest  film ca si in  Websidestory faceti apel la problemele legate de intelegerea noilor tehnologii de persoanele de varsta a doua. De unde aceasta preocupare?

 

 

 

Dan Chisu:  Scolarizarea informatica a venit tarziu pentru mine, m-a prins pe la 50 ani si atunci normal ca m-a incalecat putin… Prietenii de la Cafe Deko in momentul cand m-au vazut cu primul laptop, nestiind sa-l folosesc, m-au intrebat daca il folosesc ca pe post de unghiera.  Probabil ca exista aceasta curiozitate, faptul ca tehnologia, faptul ca uni nu au avut posibilitatea sa se alfabetizeze informatic. Exista foarte multi oameni care si-au pierdut locul de munca pentru ca.. asta a fost situatia. In ceea ce priveste povestea din primul film, WebSideStory, oameni cunoasteau foarte bine tehnologia, o foloseau mai mult decat trebuie, sa o foloseasca in scopuri nu tocmai  ortodoxe. In cel cu Bahoi, este fascinatia mea in felul in care Youtube a reusit sa ofere posibilitatea oricui sa devina faimos, de fapt e o libertate de continut la care se  va ajunge in curand, nu cred ac televiziunile vor oferi cel mai important content.

 

R4fun:  (intrebare adresata lui Ovidiu Gyarmath – director de imagine) Am observat doua concepte  diferite de  abordare a imaginii  celor doua povesti paralele: In partea filmului  in care ne este prezentata povestea personajelor de varsta a doua  camera e mai linistita, cadrele sunt mai lungi… Preferati schimbari de sharf in locul unor taieturi de montaj, in schimb la tineri camera e mult mai dinamica, sunt miscari brusce, mult mai lert montat… Ati intentionat ca prin acestea sa faceti o distinctie intre cele doua lumi?

 

Ovidiu Gyarmath: Prima data cand am discutat despre film cu Dan (n.r. Dan Chisu) am stabilit ca cele doua lumi sa fie total separate, o data inadaptarea lor cu tehnica si ritmul lor mult mai lent de a intelege viata si lumea ce o inconjoara. Camera trebuie sa-ti dea starea asta, sa fie nesimtita, sa-I urmareasca in permanenta dinamic. Cred ca o singura data in povestea lor am scos camera de pe trepied, iar in cazul tinerilor nu am pus-o niciodata pe stativ. Lumea celor mai in varsta e mult mai rece, negrul e mai mult albastru si lumea tinerilor e mai colorata, mai vie.

 

R4fun:  : Probabil exista si lipsa de apropriere, de prim plan la cuplul nascuti mai devreme… Dupa prima lor cearta ajungem sa ne apropriem de aceste personaje pe care pana atunci am tot incercat sa le vedem in “picioare”  sau cat se poate de departe.

 

O. G. : Daca ati observant, sunt destul de multe prim-planuri… In ultimul timp noul val romanesc de film, camera sta larg si lasa lucrurile sa se intample, nu se implica in jocul actorului. Noi avem foarte multe prim-planuri si poti sa vezi reactia si jocul actorului foarte bine.

 

R4fun:   (intrebare pentru Tudor Smoleanu): Personajul dvs. Tocitu este un om cu principii, chiar daca este un om simplu, cu nivel de educatie mai scazut, care refuza o suma mare pur simplu din mandrie pentru ca nu accepta sa fie umilit. Cum il vedeti dvs. ?

 

Tudor Smoleanu: Cum il vad mai mult decat s-a vazut?  Exact cum l-ati descris: este un om obisnuit, care zugraveste…

Dan Chisu:  L-am descoperit pe Tudor intr-un film al Ancai Damian, avea un rol mic, dupa care a aparut in Ursul, in rol unui angajat la benzinarie unde avea 2-3 replici si dupa m-a rugat daca se poate data viitoare sa-I ofer un rol unde sa fie perceput de toata lumea… Am dat proba si pentru Tocitu, pentru Buzila, cam pentru toata lumea… In cazul lui Tudor proba, pentru mine, a ramas peste ce s-a intamplat in film si m-am tot chinuit sa aducem acel moment al marturisiri, dar eu zic ca s-a achitat onorabil de sarcina.

R4FUN  (intrebare pentru Ionut Visan): Cum va explicati interesul financiar al personajului dvs. ?

Ionut Visan:  Eu nu sunt un tip interest de bani (rade)…  El avea mai multe temeri: prima ar fi cea ca ii era teama sa-si intalnesca tatal si a  doua, ca era indragostit de fata (n.r. Cosmina).

R4fun:    V-ati propus de la inceput sa starniti si rasul sau ati vrut in prima faza sa urmariti profunzimea mesajului intre cele doua lumi si dorinta atat a tinerilor cat si a celor mai in varsta de a se imbogati ? 

 

Dan Chisu.:  Acum cativa ani am inceput un experiment care se numea Café Deko si era prima formula de stand-up comedie din Romania, deci ma preocupa rasul. Cred ca e cea mai importanta chestie  care poate sa aduca unui spectator un realizator. Probabil din cauza acelui gen de comedie care era destul de violent, aproape vulgar, incepand din America pana in Australia, unde toti stand-up-erii au teme principale ca:  politica, rasismul si sexul. Daca nu lovesc in aceste trei teme, nu pot fi generator de ras. Incarcandu-ma cu foarte mult umor vulgar, am vrut sau incercam, si prin exercitiile facute cu Adrian si Tudor, sa generam rasul fara sa fie deloc voit… Am incercat sa reiasa dintr-o atitudine absolut normal… Erau mult mai multe secvente care generau rasul, insa din pacate partea cea mai comica a trebuit sa o scoatem pentru ca filmul avea nevoie de un ritm. Ei cred ca au reusit sa o faca in asa fel incat sa fie acel “rasu’ – plansu’” . Cred ca e o comedie amara…

 

Redactia4Fun: Legat de limbaj, credeti ca ii va indeparta pe cei un pic mai in varsta de film si ii va face sa nu-l perceapa asa cum trebuie?

 

D.C.: Am avut la Cluj o sala in care erau oameni cu o medie de varsta de peste 30 -40 ani care au ras cu pofta pe care eu nu am inteles-o niciodata… Am fost la Anonimul cu filmul si acolo media de varsta era 20 ani… La Anonimul poti sa-ti dai seama de calitatea unui film dupa zumzetul din camping: Daca filmul merge si incepe sa se vorbesca, sa se auda clinchete de pahare, atunci filmul e ratat; daca se face liniste, inseamna ca filmul a prins… Anul acesta s-a facut liniste la Despre oameni si melci (n.r. – regia: Tudor Giurgiu), la Toata lumea din familia mea (n.r. – regia: Radu Jude) si la Si cai verzi pe pereti (n.r. regia: Dan Chisu), dupa primele 20 minute. Tineri au venit si mi-au spus ca au fost mult mai amuzati de povestea batranilor. Multi au intrebat cand este a doua proiectie deoarece au ras atat de mult la secventele cu batranii incat nu au prins tot, si dupa a doua proiectie in sala, au comentat intre timp.

 

Redactia4Fun:  Are vreo legatura titlul filmului cu piesa recent lansata de Smiley (n.r. – Cai verzi pe pereti), piesa care are un mesaj asemanator?

Redactia4Fun: Noi am facut si un videoclip pe muzica lor, dar legatura este absolut intamplatoare. Noi am facut filmul fara sa stim ca ei fac aceasta piesa. La Sibiu cineva ne-a sunat sa ne spuna ca ei au lansat  Cai verzi pe pereti , cel care facea muzica pentru film, Paul Ilea de la trupa Sensor, care avea un reprezentant la Sibiu, la Premiile MTV, le-a trimis clipul celor de la HaHaHa Production si ei au spus: “Parca e filmat pentru clipul nostru”. Imaginile noastre din film puse pe muzica lor au facut 50.000-60.000 de vizualizari, fata de 18.000-20.000 de vizualizari inregistrate de  trailer, making –of…  Acest lucru este foarte important pentru noi. Noi suntem intr-un mare avantaj ca ne-au purtat mesajul.

Redactia4Fun:    Probabil daca ati fi aflat mai devreme uni de alti poate aveati sansa se fie si pe coloana sonora…

 

Dan Chisu:  Coloana sonora mi-a convenit de la inceput sa o fac cu cineva care sa faca altfel de muzica… Putea sa fie pe generic. Nu am vazut insa piesa acolo. Pentru noi a fost un mare avantaj si face parte din acele coincidente pe care am incercat sa le tratez si in film.

Redactia4Fun: Multumim.

 

Making Of / Si caii sunt verzi pe pereti

material  de Bogdan Niculae si Mircea  Jianu

 

 

 

 

 

 

 

 

Ti-a placut articolul? Trimite mai departe: